Православная неопатристического синтеза
http://www.oikoumene.org/fileadmin/files/wcc-main/documents/p5/ete/wocati/WOCATI_2008_-_Volos-Presentation_Pantelis.pdfThe consequences of this “return to the Fathers” and the subsequent overemphasis on patristic studies were, among other things: 1) the neglect and devaluation of biblical studies; 2) an ahistorical approach to patristic theology; 3) a tendency toward introversion and Orthodox theology’s near total absence from the major theological developments and trends of the 20th century; and 4) a weak theological response to the challenges posed by the modern world and; more generally, the unresolved theological issues that still remain in the relationship between Orthodoxy and modernity, between Orthodoxy and the modern world
Неоднократно слышал от православных, что современная библиистика "протестантская" и это не надо читать, зато надо по любому современному вопросу устраивать переброску цитатами Отцов, так, будто их мысль не локализована в истории, языке, культуре. Или вообще радикально уйти в исследования позднеантичного христианского наследия читая авторов "с листа", на подобии того, как это делает господин Лурье, который с гордостью может заявлять что античных философ он не читал, и они вообще не к чему, он же Отцов а не их читает. А то, что есть "история теологических идей" в их развитии, игнорируется, как и возможность догматической герменевтики